STATUT 

WARSZAWSKIEGO TOWARZYSTWA RODZIN I PRZYJACIÓŁ DZIECI UZALEŻNIONYCH „POWRÓT Z U” 

ROZDZIAŁ I 
Postanowienia Ogólne 

§l 
Stowarzyszenie nosi nazwę Warszawskie Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „POWRÓT z U”. W dalszych postanowieniach Statutu zwane jest Stowarzyszeniem. 

§2
1. Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Terenem działania Stowarzyszenia jest Polska. 

§3
Warszawskie Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „POWRÓT z U“ jest zawiązane  na czas nieograniczony, Posiada osobowość prawną działa na podstawie przepisów ustawy Prawo  o stowarzyszeniach [Dz.U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.] oraz niniejszego Statutu. 

§4
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami. 

§5 
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach. 

§6 
Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim o pracę społeczną członków, ale może zatrudniać także pracowników.     

ROZDZIAŁ II 
Cele i środki działania 

§7 
Stowarzyszenie będzie prowadzić działalność pożytku publicznego nieodpłatną i odpłatną przewidzianą w niniejszym Statucie. 

§8 
Celem Stowarzyszenia jest:
– Zrzeszenie i integracja rodzin i przyjaciół dzieci uzależnionych od wszelkich substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych w celu ich społecznej integracji i ochrony interesów. Wzajemne udzielanie sobie pomocy i porad.
– Uświadamianie społeczeństwa poprzez środki masowego przekazu i środowiska opiniotwórcze o szkodliwości uzależnienia od substancji psychoaktywnych i innych uzależnień.
– Działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych w zakresie działalności pożytku publicznego.
– Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz przeciwdziałania narkomanii, alkoholizmowi i innym uzależnieniom a także zakażeniom HIV i chorobie AIDS oraz zagrożeniom w obszarze zjawisk patologicznych, zjawisk społecznych; jak bezdomność, wykluczenie społeczne, przemoc we wszelkich przejawach, ochrony promocji zdrowia oraz pomocy społecznej.
– Popularyzacja nowoczesnych standardów w zakresie profilaktyki oraz terapii w obszarze pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób w problemie. 
– Integracja i reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie kwalifikacji zawodowej.
– Podejmowanie działalności polegającej na technicznym, szkoleniowym, informacyjnym wspieraniu innych organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. 
– Stworzenie i organizacja zakresu merytoryczno – organizacyjnego, optymalnie kreatywnych form wypoczynku dzieci i młodzieży.
– Prowadzenie działalności psychoterapeutycznej.

§9
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Działalność bezpłatną:
– organizację kontaktów członków stowarzyszenia poprzez cykliczne spotykania tematyczne lub inne platformy komunikacji,
– organizowanie szkoleń na potrzeby członków stowarzyszenia oraz ogółu społeczeństwa w zakresie wiedzy i doświadczeń w obszarach, o których mowa w §8,
– prowadzenie działalności informacyjnej i propagatorskiej w zakresie standardów, które pozwalają na zrozumienie zjawisk i przeciwdziałaniu w obszarach, o których mowa w §8,
– organizowanie placówek poradnianych na rzecz ogółu społeczeństwa w zakresie wsparcia, do pozytywnych zmian; grup, osób borykających się w problemie w obszarach, o których mowa w § 8, poprzez poradnictwo, interwencje kryzysowe, terapię indywidualną i grupową, działania profilaktyczno – edukacyjne w zakresie przeciwdziałania marginalizacji społecznej dla ogółu społeczeństwa,
– prowadzenie placówki na terenie m. st. Warszawy służącej bezpośrednio pomocniczości jako Poradni Profilaktyki Środowiskowej „KONTAKT”: miejsca ogólnodostępnego w zakresie profesjonalnej pomocy psychoprofilaktycznej, psychologicznej, psychoterapeutycznej, socjoterapeutycznej, postpenitencjarnej, terapeutycznej, rehabilitacji, resocjalizacji i readaptacji osób i rodzin w problemie  uzależnienia od substancji psychoaktywnych, hazardu, gier multimedialnych, cyberprzestrzeni i innych uzależnień behawioralnych, ograniczenia wszelkich przejawów agresji młodocianych, wykluczenia społecznego, ofiar i sprawców przemocy –  z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa i standardów w tym zakresie,
– organizację wypoczynku dzieci i młodzieży ukierunkowanego na modelowanie zachowań i funkcjonowanie prozdrowotne, prospołeczne, z poszanowaniem wartości nadrzędnych,
– organizację zagospodarowania wolnego czasu pozaszkolnego dla dzieci i młodzieży na rzecz rozwijania swoich pasji i kreatywności sprawczej m. in. fotografii, filmu, teatru,
– realizację zadań i działań oraz wytycznych, priorytetów zawartych w ogłaszanych konkursach, przez podmioty, instytucje i administrację samorządową, państwową i inne jednostki administracyjne, etc., w zakresie in. profilaktyki, pomocniczości, wypoczynku, edukacji itp. form i metod, które służą społeczeństwu dla ich dobra,
– współpracę z organami władzy, administracji państwowej, samorządami terytorialnymi, organizacjami społecznymi i gospodarczymi na rzecz eliminowania i ograniczania dostępu do substancji psychoaktywnych oraz surowców i prekursorów służących do ich produkcji, 
– współpracę z organami władzy, administracji państwowej w zwalczaniu przestępczości związanej z narkomanią, alkoholizmem i innymi uzależnieniami,
– opracowywanie raportów i opinii na temat zjawisk i problemów społecznych, informowanie władz i organów państwowych o skutkach używania i nadużywania substancji psychoaktywnych oraz innych, o których mowa w §8, przez dzieci i młodzież oraz o rozmiarach szerzenia się tego zjawiska w skali kraju,
– współpracę z podobnymi krajowymi i zagranicznymi organizacjami zrzeszającymi stowarzyszenia, fundacje w obszarach pomocniczości, o których mowa w §8,
– tworzenie placówek służących pomocą rodzinom dzieci uzależnionych i osobom współuzależnionym,
– prowadzenie i organizację wolontariatu.

            2. Działalność odpłatna pożytku publicznego
            – prowadzenia odpłatnych konsultacji psychologicznych, interwencji kryzysowych,
            – prowadzenie psychoterapii indywidualnej, rodzinnej oraz grupowej,
            – prowadzenia odpłatnych wykładów, szkoleń, warsztatów.

                 ROZDZIAŁ III
                Członkowie Stowarzyszenia oraz ich prawa i obowiązki 

                §10
                Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie. 

                §11 
                Stowarzyszenie posiada następujące grupy członków:
                – członków zwyczajnych,
                – członków wspierających,
                – członków honorowych.

                §12
                – Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne, posiadające obywatelstwo polskie i pełną zdolność do czynności prawnych niepozbawione praw publicznych, dający rękojmię współdziałania na rzecz realizacji celów stowarzyszenia w zgodzie z prawem oraz Statutem.
                – Członkiem zwyczajnym nie może być osoba aktualnie uzależniona od środków odurzających i psychotropowych.
                – Członkiem zwyczajnym może być osoba, która po zakończonym procesie resocjalizacyjnym utrzymuje minimum 10 – letnią abstynencję od środków odurzających i psychotropowych.
                – Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie decyzji Zarządu Stowarzyszenia. 

                §13
                – Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne o pełnej zdolności do czynności prawnych, niepozbawione praw publicznych bądź osoby prawne, przyjęte w poczet członków wspierających, które systematycznie świadczą usługi na rzecz stowarzyszenia lub deklarują takie świadczenia.
                – Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie decyzji Zarządu.

                §14
                – Członkami honorowymi mogą zostać osoby fizyczne szczególnie zasłużone w realizacji zadań statutowych.
                – Członkowie honorowi są ustanowieni przez Zarząd na wniosek 10 członków Stowarzyszenia.

                §15
                Członkowie zwyczajni mają prawo:
                1. biernego i czynnego prawa wyborczego do władz towarzystwa;
                2. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia;
                3. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie; 
                4. korzystania z lokali, a także z urządzeń technicznych, które Stowarzyszenie stawia do dyspozycji członków;
                5. zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia. 

                      §16
                      Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
                      1. aktywnego uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia oraz realizacji jego celów i zadań statutowych;
                      2. przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
                      3. regularnego opłacania składek członkowskich.

                          §17
                          – Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
                          – Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
                          – Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

                                      ROZDZIAŁ IV
                                      Władze Stowarzyszenia 

                                      §19
                                      Władzami Stowarzyszenia są:
                                      – Walne Zgromadzenie Członków;
                                      – Zarząd;
                                      – Komisja Rewizyjna.  

                                      §20
                                      – Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 4-lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
                                      – Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 2-kadencje.
                                      – Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba, że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
                                      – W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu organów może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie danego organu. W trybie tym nie można powołać więcej niż połowy składu organu.
                                      – Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.  W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
                                      – z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni;
                                      – z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.

                                      §21
                                      – Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
                                      – Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na cztery lata przez Zarząd Stowarzyszenia. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków, zawiadamia się pisemnie wszystkich członków, przynajmniej na 14 dni przed terminem.
                                      – Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Zarząd zwołuje nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w ciągu 2 tygodni od otrzymania wniosku, zaś termin odbycia nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków musi przypadać w ciągu 3 miesięcy od chwili złożenia wniosku. 
                                      – O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają w głosowaniu tajnym i podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności: 
                                      1. w pierwszym terminie – co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania;
                                      2. w drugim terminie – bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania. Walne Zgromadzenie Członków w II terminie odbywa się w tym samym dniu po upływie 30 minut od stwierdzenia braku kworum potrzebnego do prawomocności Zgromadzenia w I terminie. Informacja o możliwości zwołania Zgromadzenia w II terminie winna znajdować się w informacji o zwołaniu zebrania.
                                      – Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy: 
                                      1. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia;
                                      2. uchwalanie zmian Statutu;
                                      3. wybór Przewodniczącego Stowarzyszenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej;
                                      4. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej;
                                      5. udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
                                      6. uchwalenie regulaminu Zarządu I Komisji Rewizyjnej;
                                      7. uchwalanie budżetu;
                                      8. uchwalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
                                      9. wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia;
                                      10. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia;
                                      11. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władzę;
                                      12. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
                                      13. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
                                      14. podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.

                                            §22
                                            – Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków. Powołany jest do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz oraz jest upoważniony do zaciągania zobowiązań majątkowych. 
                                            – Zarząd składa się z Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego i Sekretarza. Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
                                            – Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu. 
                                            – Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w kwartale.
                                            – Do kompetencji Zarządu należy: 
                                            1. realizacja celów Stowarzyszenia, 
                                            2. wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków, 
                                            3. sporządzanie planów pracy i budżetu,
                                            4. sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
                                            5. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia, 
                                            6. reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz,
                                            7. zwoływania Walnego Zgromadzenia Członków, 
                                            8. przyjmowanie i skreślanie członków, 
                                            9. kierowanie działalnością Zarządu zgodnie z postanowieniami Statutu, 
                                            10. uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, 
                                            11. przyjmowanie darowizn i zapisów, 
                                            12. podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu z innych organizacji i stowarzyszeń krajowych i międzynarodowych. 

                                                                      KOMISJA REWIZYJNA STOWARZYSZENIA

                                                                      §23
                                                                      – Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Stowarzyszenia, odrębnym od Zarządu i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej. Kontroluje jego działalność nie rzadziej niż raz w roku.
                                                                      – Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie. Czynności kontrolne wykonuje społecznie bez wynagrodzenia.
                                                                      – Komisja Rewizyjna ze swego grona wybiera Przewodniczącego i Sekretarza.
                                                                      – Członkowie Komisji Rewizyjnej muszą spełniać następujące wymagania:
                                                                      1. nie mogą być członkami Zarządu i pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa,
                                                                      2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. 
                                                                      – Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
                                                                      1. przeprowadzanie okresowych kontroli całokształtu działalności finansowej i statutowej władz Stowarzyszenia;
                                                                      2. sporządzanie i przedstawianie wniosków i zaleceń pokontrolnych;
                                                                      3. występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania w przypadkach szczególnej wagi;
                                                                      4. składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu;
                                                                      5. wnioskowaniu o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi na Walnym Zebraniu. 

                                                                      ROZDZIAŁ V
                                                                      Majątek i fundusze 

                                                                      §24
                                                                      Majątek Stowarzyszenia stanowią jego fundusze oraz ruchomości i nieruchomości.

                                                                      §25
                                                                      Majątkiem i funduszami zarządza Zarząd Stowarzyszenia.

                                                                      §26
                                                                      – Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
                                                                      1. wpływy ze składek członkowskich,
                                                                      2. wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego,
                                                                      3. darowizny i subwencje, 
                                                                      4. wpływy z działalności statutowej, 
                                                                      5. dotacje celowe.
                                                                      – Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
                                                                      – Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami. 
                                                                      – Decyzję w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd. 
                                                                      – Stowarzyszenie nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są zobowiązani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”. 
                                                                      – Stowarzyszenie nie może przekazywać majątku na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach. 
                                                                      – Wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, jest niedopuszczalne, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego. 
                                                                      Stowarzyszenie nie może dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

                                                                      ROZDZIAŁ VI 
                                                                      Postanowienia końcowe 

                                                                      §27
                                                                      – Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów 2 / 3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W razie braku wymaganego kworum głosowanie może być przeprowadzone w II terminie zgodnie z § 21 pkt 4 lit. b.
                                                                      – Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
                                                                      – W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.